IronViz 2018.2 - Best New Entry i drugie miejscie ogółem

Jeśli śledzisz bloga Tableau Public, lub chociaż społeczność Tableau, to na pewno wiesz co to IronViz. Jęsli nie wiesz, to napiszę tylko, że to oficjalny konkurs Tableau, którego ukoronowaniem jest finał (na żywo) na Tableau Conference. W ciągu roku pojawiają się trzy feedery - pewnego typu eliminacje. Wygrany każdego feedera jedzie na konferencję i uczestniczy w finale. Udział w IronViz planowałem od dłuższego czasu, jednak albo nie wyrabiałem się przed terminem, albo nie odpowiadał mi temat. Przy ostatnim feederze udało mi się jednak w końcu ukończyć i wysłać pracę. Kosztem trochę zarwanej nocy, ale jednak.

Tematem feedera było 'Health and Well-being', czyli po krótce wszystko związane ze zdrowiem. Przez dwa tygodnie szukałem odpowiednich danych - poprzez tak trywialne jak otyłość w Ameryce do przyczyn śmierci na świecie i stosunku ilości lekarzy do śmiertelności. Jednak dopiero wizualizacja Ann Jackson pomogła mi znaleźć potrzebną inspirację.

Wizualizacja Ann Jackson | Kliknij by przejść do Tableau Public

Bardzo spodobała mi się lewa część wykresu, gdzie Ann pokazuje swój rytm dnia. Pomyślałem, że też mam takie dane o sobie. Ale nie będę przecież plagiatował czyjegoś pomysłu. Postanowiłem rozszerzyć koncept i stworzyć wizualizację o śnie ogółem. Po kilku dniach poszukiwań zdecydowałem się na dane z CDC. Dwa wieczory później udało mi się stworzyć taką oto wizualizację:

Kliknij aby przejść do Tableau Public.

Bardzo miło jest mi pochwalić się, że zajęła one drugie miejsce w feederze ogółem i została wyróżniona jak Best New Entrant, czyli najlepszy nowy uczestnik. Nie spodziewałem się takeigo sukcesu - liczyłem, że wejdę to top 10 i może uda się wygrać Best New Entrant. Zwłaszcza biorąc pod uwagę ogromną ilość nadesłanych prac (ponad 60) i bardzo wysoki poziom.

Prace były oceniane w trzech kategoriach: analityka, design i storytelling. Dane, z których korzystałem nie dawały dużego pola do analizy, musiałem więc nadrobić w pozostałych kategoriach.

Pomysł na wzór całej wizualizacji wyklarował się dosyć szybko - skorzystałem też z dobrej zasady 'od ogółu do szczegółu'. W pierwszej sekcji rozważałem użycie donut chartów, jednak ostatecznie pojawiły się tam unit charty. Jak widać zresztą, cała wizualizacja jest dosyć prosta - wykorzystałem dużo podstawowych funkcji Tableau takich jak wykres słupkowy czy Gantta.

Co do designu - pierwszą myślą kiedy zdecydowałem się na wizualizację o śnie była paleta czaro-fioletowa, coś podobnego do tego czego użyłem w wizualizacji Black Sabbath.

Kliknij aby przejść do Tableau Public

Wiedziałem, że potrzebuję więcej niż dwa kolory - jednego w końcu użyję jako tła. Skorzystałem więc m.in. z Adobe Color i innych narzędzi do kolorów i dobrałem dodatkowe kolory - turkusowy i żółty. Potem, już na etapie tworzenia dashboardu, zmieniłem kolor czarny na ciemnogranatowy oraz dodałem bardziej stonowany turkusowo-szary.

Nie chciałem także ogarniczać się do podstawowaych czcionek Tableau. Tytuł miał w końcu przykuwać uwagę. Niestety, Tableau Public nie obsługuje żadnych dodatkowych czcionek. Rozwiazeniem jest użycie ich jako wcześniej wygenerowanych obrazków, i tak też zrobiłem.

Jednym z powodów wyboru takiego tematu jest to, że dotyczny on każdego z nas. Dobrze było pokreślić to w wizualizacji, dlatego też stowrzyłem sekcję ze skutkami zdrowotnymi zbyt małej ilości snu, oraz, na zakończenie, kilka uwag, jak poprawić higienę snu. Niestety nie znalazłem nigdzie polygonu człowieka z organami, musiałem wiec mocno nagimnastykować sie w programie graficznym aby stworzyć postać człowieka, a następnie nałożyć na niego ikony, czyli organy. Zajęło to kilka godzin zabawy współrzędnymi w excelu, ale było warto.

Z kwestii analityczno-statystycznych - wszystkie wykresy słupkowe zawierają na końcu zaznaczony na szaro przedział ufności (confidence interval), ale nie wiem czy ktokolwiek to zauważył.

Inna rzecz, która chyba została niezauważona to znak zapytania w środkowej części wizualizacji. Po kliknięcu następuje przeniesienie użytkownika do drugiego dashboardu (prosty action filter), gdzie może dogłębnie zeksplorować różne grupy społeczne. Nie chciałem, aby to wszystko znalazło się na głównych dashboardzie, ponieważ utrudniołoby to odbiór i zaburzyło jest wygląd.

Dashboard dla dociekliwych
Dziś startuje kolejny (ostatni w tym roku) feeder. Postaram sie również wziąć w nim udział i bardzo wszystkich do tego zachęcam. To świetna okazja aby nauczyć się czegoś nowego, dobrze się przy okazji bawiąc.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

SprytneSztuczki#1 - 9 sprytnych funkcji Tableau, które ułatwią Ci życie

Praktyczne użycie kolorów w wizualizacji danych

Recenzja: Edward Tufte - The Visual Display of Quantitative Information