Tableau Desktop Qualified Associate - moje wrażenia i jak się przygotować


Dziś troszkę inny post. Mniej how-to, więcej przemyśleń i opinii. Mam nadzieję, ze w najbliższym czasie będzie więcej takich postów - planuję napisać parę recenzji książek oraz postów o przydatnych narzędziach.

W zeszłym tygodniu przystąpiłem do egzaminu Tableau Desktop Qualified Associate. Byłem dosyć pewien pozytywnego rezultatu, jednak różne rzeczy mogą się zdarzyć. Udało mi się uzyskać 93%. Wpis ten będzie traktował o moich wrażeniach dotyczących egzaminu oraz tym, jak się do niego przygotowywać (przygotować, nie nauczyć).

Zacznijmy od tego jak ja się przygotowywałem. Tableau używam na codzień i jest to z moich głównych narzędzi w pracy. Uważam się też, za zaawansowanego użytkownika. Jednak egzamin to egzamin i rządzi się swoimi prawam. Wiadomo też, że egzaminy nie do końca testują realną i użyteczną wiedzę i umiejętności.

Co więc warto zrobić? Oczywiście, trzeba posiadać praktyczną znajomość Tableau - to najważniejszy punkt. Dzięki temu będziemy potrafili wykonać zadania praktyczne, jak i odpowiedzieć na większoćć pytań teoretycznych. Następną rzeczą jest przejrzenie przykładowych pytań dostępnych w Exam Prep Guide. Po egzaminie mogę powiedzieć, że te pytania są trochę łatwiejsze niż an samym egzaminie. Należy również pamiętać, że egzamin zdajemy na wirtualnej maszynie - zarówno samo Tableau jak i przeglądarka internetowa (przez którą udzielamy odpowiedz) mogą mieć opóźnienia i się zacinać. Do tego dochodzi presja czasu. Także, jeżeli masz problem z przykładowymi pytaniami, to zalecałbym nabrać trochę więcej doświadczenia.

Kolejnym krokiem, który mogę polecić jest Tableau Certification Challange prowadzone przez Olgę Tsubiks. Wyzwanie polega na zadaniach (oraz dostępnych do nich rozwiązaniach), które otrzymujemy co tydzień przez 4 tygodnie. Tutaj nie sugerowałbym się typem pytań, ponieważ nie przypominają one zbytnio tych na egzaminie. Zdecydowanie warto poświęcić jednak chwilę, aby przejść przez wszystkie zadania. Przypominimy sobie wiedzę teoretyczną i organizajcę widoku w Tableau (czyli np. co to jest data pane i analytics pane). Takie pytania pojawiają się na egzaminie, a praktyczna znajomość Tableau nie wystarczy by na nie odpowiedzieć.

Ostatnim, najcenniejszym, źródlem wiedzy o egzaminie jest strona learningtableau.com. Znajdziemy na niej przykładowe pytania (oraz rozwiązania), które są bardzo podobne do prawdziwego egzaminu. Na stronie znajdziemy zestaw pytań odpowiadający całemu egzaminowi. Warto przerobić wszystko, najelpiej ze stoperem. Na egzaminie mamy nieco ponad 3 minuty na pytanie (średnio), więc dobrze jest mieścić się w takim interwale przy pytaniach praktycznych.

Co do czasu. Ja skończyłem egzamin w 1 godzinę i 15 minut, podczas gdy maksymalny czas na udzielenie wszystkich odpowiedzi to 2 godziny. W moim czasie zawarte jest też sprawdzanie w internecie pytań teoretycznych - wszystkich, jeżeli nie byłem pewien odpowiedzi na 100% (tak, 99% pewność to za mało w tym przypadku).

Na koniec jeszcze kilka słów wyjaśnienia i rad:

  • wg. LCS na egzaminatora czeka się od 45 sekund, ja czekałem ponad 5 minut - także nie warto się stresować, tylko cierpliwie czekać
  • na egzaminie musisz być sam w pokoju
  • musisz mieć kamerę i mikrofon (ale to pewnie już wiesz)
  • przed egzaminiem egzaminator poprosi cię o pokazanie całego pomieszenia przez kamerę
  • poza tym egzaminator sprawdzi twoje ID ze zdjęciem (u mnie dowód osobisty), dokona ponownego testu twojego łącza itp. Mi całość zajęła około 25-30 minut.
  • czytaj dokładnie pytania. Nie jest tajemnicą, że większosć pytań praktycznych bazuje na zbiorze Superstore - są w nim dwie daty (zamówienia i wysyłki). Upewnij się, że używasz pól, o które chodzi w pytaniu. Głupio stracić punkty poprzez nieuwagę a nie brak wiedzy.
  • dobrze zapoznaj się z zakładką Analytics Pane - szczególnie i opcjami Trend Line oraz Forecast oraz ich ustawianiami. Rzadko się ich używa w praktyce, a na egzaminie na pewno pojawią się o to pytania.
  • na egzaminie można korzystać z internetu, ale tylko ze stron nie zapewniająych komunikacji - czyli nie możesz wejść na maila czy czat. Tableau Help i Community są jak najbardziej dozwolone (i wskazane), zwłaszcza w pytaniach o nowe funkcje.
  • zapozniaj się ogólnie z nowymi funkcjami w ostatniej wersji - mimo, że pisałem egzamin QA a nie Delta to zgadzam się z opinią Tomasza. U mnie około 1/3 pytań teoretycznych dotyczyło nowych funkcji (ale nie tylko w 10.4 lecz także 10.3 - niestety nie mogę podać konkretów).
  • przećwicz podłączanie się do Exceli i ich łączenie - na egzaminie sam musisz postawić źródła danych z plików xls znajdujących się w fodlerze na pulpicie.
  • poczytaj o różnicach w różnych typach plików Tableau - twbx, twb, tds, tde.
  • powtórz tworzenie i łączenie setów, zaawansowane filtrowania (top/bottom + filtry kontekstowe) oraz zaawansowane sortowania
Jeżeli zdecydujesz się zdawać egzamin to oczywiście życzę powodzenia. Jeśli używasz Tableau na co dzień to na pewno sobie poradzisz.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

SprytneSztuczki#1 - 9 sprytnych funkcji Tableau, które ułatwią Ci życie

Praktyczne użycie kolorów w wizualizacji danych

Recenzja: Edward Tufte - The Visual Display of Quantitative Information