Dynamiczne wykresy

Korzystając z okazji, że w tym tygodniu moja wizualizacja została wyróżniona w MakeoverMonday, oraz, że w zasadzie wszystkie ostatnie wpisy były dosyć techniczne, dziś skupię się na czymś lżejszym. Przedstawiam wykres z dynamicznym punktem odniesienia (nazwa autorska, patent pending).

Kliknij aby przejść do Tableau Public

Idea

Zamysł był taki, aby korzystając z parametru wybierać punkt odniesenia (benchmark) - w tym przypadku miasto. Po wybraniu punktu widzimy jaka jest różnica (w tym przypadku punkty procentowe) pomiędzy innymi miastami.

Wykonanie

Aby wykonać taki wykres musimy zacząć od stworzenia odpowiednich pól kalkulowanych i parametru sterującego. Dane do parametru (tekstowego) zaciągamy z odpowiedniego pola, korzstystając z tego sprytnego guziczka:


Wykorzystując LOD tworzymy pole kalkulowane wyciągające wartość dla wybranego parametrem miasta. Oczywiście w wyrażeniu musimy zawrzeć jakiś poziom agregacji - najlepsze byłoby ATTR(), jednak funkcja ta nie działa w środku LOD. Znając dane wiem, że taki sam efekt uzyskam poprzez wyciąganiecie minimum, maksimum lub zwykłej średniej. W takim przypadku zawsze lepiej wybrać maksimum lub minimum, gdyż funkcje te są prostsze niż średnia (która to musi zostać policzona), co może mieć wpływ na szybkość działania gotowego dashboardu.


Posiadając nasz punkt odniesienia możemy policzyć różnicę dla każdego miasta. Nic prostszego:


Wartości wyliczonej w ten sposób będziemy używać na wykresie. Sam wykres to zwykły wykres słupkowy (bar chart). Pola tego też użyłem do sterowania paletą barw. Musimy pamiętać, aby na naszych labelach używać wartości oryginalnych (czyli procentów) a nie wyliczonej różnicy. Równie istotne jest odpowiednie sformatowanie tooltipów.

Mam nadzieję, że taki typ wykresu się komuś przyda. Co prawda nie jest on super użyteczny na dużym i szczegółym dashboardzie gdzie jest dużo danych - użycie go jest dosyć czasochłonne. Jednocześnie pozwala on w fajny sposób eksplorować dane i pokazywać różnicę.

Jak wspominałem w poprzednim wpisie o jitteringu, zostałem zaproszony przez Astrafox oraz Tableau do udziału w webinarze "Jak Analizować dane marketingowe w Tableau", gdzie będę opowiadał o integracji różnych źródeł danych używanych w online marketingu (Google Analytics, DoubleClick, BigQuery oraz dane offline od klientów) i ich prezentacji. Link do rejestracji.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

SprytneSztuczki#1 - 9 sprytnych funkcji Tableau, które ułatwią Ci życie

Praktyczne użycie kolorów w wizualizacji danych

Recenzja: Edward Tufte - The Visual Display of Quantitative Information