48 lat koncertowania Black Sabbath

Zainspirowany infografiką o Metallice postanowiłem zrobić coś podobnego o Black Sabbath. Dosyć szybko znalazłem stronę setlist.fm, która jak sama nazwa wskazuje zawiera setlisty z koncertów. Na szczęście serwis posiada darmowe API, co znacząco upraszcza całą operację podbierania danych. Poniżej zamieszczam mój kod R, którym pobrałem dane dotyczące wszystkich występów.

Niestety nie mogłem w elegancki sposób podzielić kolumny zawierającej listę piosenek. Z pomocą przyszedł mi wpis Łukasz Prokulskiego dotyczący podobnej analizy Rolling Stones. Łukasz korzysta z funkcji unnest() z pakietu tidyverse. W ten sposób uzyskałem informacje nt. utworów granych na każdym koncercie.

Do tego wszystkiego stworzyłem jeszcze tabelę zawierającą tracklisty wszystkich albumów - głównym celem mojej analizy było pokazanie dystrybucji utworów na koncertach właśnie po albumach.

Efekt końcowy (kliknij aby przejść do Tableau Public)

Wizualizacja ta nie jest skomplikowana, a jedynymi ciekawymi rozwiązaniami jest użycie parametru to sterowania poziomem detalu na ostatnim wykresie (czy schodzimy do poziomu piosenek czy albumów) oraz zagnieżdżenie odtwarzacza Spotify. Chciałem pokazać również okłądki albumó w tooltipach, jednak aktualnia Tableau nie daje takiej opcji. Pomimo prostoty, wizualizacja przekazuje sporo ciekawych informacji - najciekawsze jest ta, że przez 48 lat koncertowania najczęściej grane były utwory z najbardziej klasycznych albumów, czyli Black Sabbath, Master of Reality i Paranoid. Za to np. z takiego Born Again czy Dehumanizer w zasadzie tylko na trasach promujących te płyty. Widać także, że prawie połowa wszystkich koncertów odbyła się w Stanach Zjednoczonych, a prawie ćwierć w Wielkiej Brytanii.

Offtopic: Z rzeczy organizacyjnych - dodałem możliwość subskrypcji dot. nowych wpisów. Usługa obsługiwana jest automatycznie przez Google, więc nie ma mowy o żadnym spamie - adresy mailowe też są bezpieczne. Zapisać się można pod nagłówkiem bloga.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

SprytneSztuczki#1 - 9 sprytnych funkcji Tableau, które ułatwią Ci życie

Praktyczne użycie kolorów w wizualizacji danych

Recenzja: Edward Tufte - The Visual Display of Quantitative Information